Deelnemende kunstenaars

 

 

Guy-Janssen.jpg

 

 

Guy Janssen

Voor Guy Janssen (1953, Borgerhout België) is de natuur een onuitputtelijke bron van inspiratie. Hij neemt er bepaalde details uit die hij zodanig abstraheert, dat verfijning en harmonie de boventoon voeren. Dit geeft zijn werk tederheid, die je als toeschouwer ervaart als een warme atmosfeer.

 

Halinka-Jakubowska1.jpg

 

 

Halinka Jakubowska

Halinka is geboren in Polen en volgde haar opleiding aan de academies van Beeldende Kunsten in Luik en Brussel. Al heel snel exposeerde Halinka haar werken in galeries in België en Polen en door het winnen van een kunstwedstrijd kwam haar werk ook vlug terecht op publieke locaties. Haar monumentaal maar toch elegant en gracieus werk heeft een schoonheid die de tijd trotseert. 

 

Hans-Janssens.jpg

 

 

Hans Janssens

Hans Janssen komt uit een pottenbakkersfamilie. Met deze achtergrond ontstaat bij hem de behoefte om ook te leren over glazuren en glasbewerking. Hij combineert zijn kennis over aardewerk en glazuren met creaties van glas en keramiek. Hij experimenteert veel met glas-in-lood en met het aan elkaar smelten van glas. De werken van Hans Janssen zijn figuratief, vaak met een combinatie van menselijke en dierlijke anatomie, en fungeren als een spreekbuis voor de maker. 

 

hilde.jpg

 

 

Hilde van de Walle

Hilde is geïntrigeerd in de mens als universeel wezen. Ze visualiseert geen duidelijke genderidentiteit, geen uitgesproken gelaatsuitdrukking, maar gaat op zoek naar het mysterie achter de mens. Hiervoor fragmenteert en elimineert ze lichaamsdelen om de mens tot zijn puurste essentie te filteren. 

 

Jack-van-Iwaarden-de-Vreede.jpg

 

 

Jack van Iwaarden de Vreede

Jack van Iwaarden de Vreede is 10 september 1962 geboren te Hazerswoude. Na verschillende woonplaatsen is hij uiteindelijk terechtgekomen in de groenrijke plaats Roggel in de gemeente Leudal. Hier heeft hij de ruimte en rust die hij nodig heeft om zijn ideeën tot beelden te vormen. Door het experimenteren met verschillende materialen kwam hij tot de conclusie dat hij door het uitvoeren van zijn kunstwerken in metalen het beste zijn gevoelens kon weerspiegelen. 

 

Jan-De-Groef.jpg

 

 

Jan de Groef

Jan plaatst figuratieve beeldhouwkunst opnieuw in de kijker met anatomisch overtuigende en ontroerende beelden. Hij focust op de menselijke figuur - kleine statuetten, portretten en levensgrote standbeelden - gebruik makend van zowel klassieke als moderne materialen : klei, brons, kunstharsen en wassen platen.

 

Jan-Verschueren.jpg

 

 

Jan Verschueren

Jan Verschueren beeldhouwer/schilder autodidact. Op zijn website staat het gedicht: “HOE”, waarvan de eerste regels luiden: ”Hoe roest mooi kan zijn / Hoe schoonheid kan roesten…” Er wordt weer druk geklommen, gereden, gevaren en samengewerkt door zijn typische mannetjes met de kopjes en handen van terra cotta. Er zijn werken, vooral die van ontmoetingen en beklimmingen, waarbij de gebeurtenis ondersteund wordt door een gestileerde, simpele belijning van gelast metaal. 

 

Jean-Pierre-Belaen.jpg

 

 

Jean-Pierre Belaen

Jean-Pierre Belaen is een gedreven kunstenaar die erin slaagt om stug materiaal als koper- en bronsplaat te hameren tot een begrijpelijk symbool, dat inherent een eigen sterke en duidelijke zeggingskracht in zich draagt. Dit creatief proces gaat gepaard met en opvallende beheersing van het ambachtelijk vlak. Jean-Pierre is immers autodidact die, gesteund door de opgedane technische materiaalkennis, eigenzinnig en tevens obstinaat zijn artistieke gangen gaat. Het resultaat is de creatie van unieke beelden met een zeer persoonlijke stijl. Hij werkt lyrisch spontaan, waarbij vaak een abstract ontstane vorm in een figuratieve beeldentaal wordt ingepast.

 

Jos-Kuppens.jpg

 

 

Jos Kuppens

Geboren op 15 oktober 1954 opglabbeek (België). Hout was in het begin zijn passie, daarna geëxperimenteerd met onder meer met brons, keramiek, glas, marmer en arduin. Hij maakt vooral vrouwelijke figuren uit Belgische marmersoorten, zoals het zwarte marmer, Noire mazy. Maar ook granieten beelden. De beelden tonen de vrouwelijke torso, maar zeer geabstraheerd, om telkens weer een onderwerp uniek uit te beelden. Het samensmelten van het figuratieve en abstracte . Dit resulteert in een vormverhouding, vakverdeling, contrast en lijnvoering die spanning en harmonie oproepen.

 

Kieta-Nuij.jpg

 

 

Kieta Nuij

Kieta Nuij verbeeldt mensen in brons. Zij geeft vorm aan allerlei facetten van het menselijk leven. Vanuit haar nieuwsgierigheid naar wat mensen beweegt zoekt ze naar de essentie van universele menselijke emoties en ervaringen en hoe die in de mens zichtbaar worden. Ze maakt in haar beelden de schoonheid maar ook de worsteling van het menselijk bestaan zichtbaar.

 

Lebuïn-d’-Haese.jpg

 

 

Lebuïn d’ Haese

Lebuïn communiceert via zijn werk met het publiek, dat op die manier inzicht krijgt in zijn denkwereld. Want kunstenaarschap is voor hem niet vrijblijvend. l'Art pour l'art, kunst omwille van de kunst, is aan hem niet besteed. Hij is een geëngageerd kunstenaar met slechts één enkel onderwerp: de mens. Via zijn beelden vertelt Lebuïn D’Haese een verhaal. Elk beeld is onderdeel van dit verhaal, is een personage met een eigen voorgeschiedenis, een eigen toekomst. Zo staat hij/zij voor ons. Ergens onderaan vinden we zijn/haar naam, door de schepper als een logo, een adagium in de klei getekend.

 

Luk-Luts.jpg

 

 

Luk Luts

Met een aangeboren alertheid voor schoonheid in de natuur, aangescherpt door zijn ervaring als zeer verdienstelijk pastelschilder en fotograaf, ‘doorgrondt’ Luk Luts de diverse steensoorten. Het gamma aan Franse Bourgogne stenen en Belgische en Ierse arduin. De prachtige, maar delicate Noir de Mazy-stenen, de unieke Italiaanse marmer BiancoStatuario en de kleurrijke Zimbabwaanse steen: Opaal en Springstone. De gefossieleerde boodschap of ‘indruk’ van de steenmassa verduidelijken of vrouwenbeelden bevrijden uit hun eeuwenoud stenen bolster, is zijn obsessie.

 

Lydia-Schröder.jpg

 

 

Lydia Schröder

Uitzonderlijk is dat Lydia Schröder uit De Meern glas in alle gevallen combineert met brons, keramiek, raku, porselein of steen. De associaties die je bij haar werk kan krijgen, zijn; beweging, groeien, spelen, hard tegenover zacht, massief tegenover licht doorlatend, een zacht blad dat zich uit een harde boomtak worstelt met de energie die beginnend leven nodig heeft om er te komen. Wat Lydia te vertellen heeft gaat over het ontstaan van leven, zoeken, beweging, de cyclus van het leven. Ze wil dat de beschouwer erdoor geraakt wordt, een emotie herkent en in zijn eigen leven kleur geeft. 

 

Marcel-Haccuria.jpg

 

 

Marcel Haccuria

Marcel Haccuria werkt met glas, steen en metaal. De hoge objecten bieden een uitzicht dat samensmelt met de hemel erachter. De kunstenaar, het object en de omgeving spelen een spel van licht, transparantie. Spiegeling en weerspiegeling. Behalve buitenbeelden maakt Haccuria schalen, reliëfs en drie-dimensionaal werk.
Zijn schalen hebben vaak een ‘Griekse’ achtergrond als uitgangspunt, maar ook zijn ‘gezichten’ zijn van verrassende schoonheid.

 

Marcel-Timmers.jpg

 

 

Marcel Timmers

Na een opleiding als medisch  instrumentmaker, gaat Marcel aan de slag in de techniek. Vormgeving is een richting die hem zeer aanspreekt en met de jaren gaat zijn werk meer en meer richting kunst. Hij ontwerpt en vervaardigt objecten, veelal in opdracht. Zijn vakmanschap en perfectionisme resulteren in objecten en werken van zeer hoge kwaliteit en strakke afwerking. Hij werkt hoofdzakelijk met Roestvast Staal, maar ook Brons en Cor-Ten staal komen regelmatig terug in zijn werken. De objecten zijn veelal opgebouwd uit plaatmateriaal dat door het te snijden, buigen, lassen en slijpen tot verrassend resultaat kan leiden. Zijn Inspiratiebronnen zijn de natuur en architectuur.

 

Marie-José-van-de-Meers.jpg

 

 

Marie-José van der Meer

Marie-José van der Meer – bronzen beelden van de vrouw welke zich kenmerken door de prachtig gekleurde patina van de gewaden, die zij dragen.

 

Marijke-Willaert.jpg

 

 

Marijke Willaert

Eenvoudige menselijke figuren. Het is op het eerste zicht niet duidelijk of het over vrouwen of mannen gaat. Dit is ook niet de bedoeling. De toeschouwers moeten zelf uitmaken wat ze zien, wat ze voelen. Sommige figuren hebben een typische vrouwelijke houding, uitstraling, andere een meer mannelijke. Soms is er discussie mogelijk. Materiaal: inlandse eik.

 

Martha-Waijop.jpg

 

 

Martha Waijop

In de sculpturen van Martha Waijop draait alles om compositie, lijnenspel, beleving, intensivering van ervaringen en versteviging en vervorming van de werkelijkheid. Zij is continu bezig met vormen zoeken die nog niet bestaan. Construeren en deconstrueren. Met openingen creëren, zowel letterlijk als figuurlijk. Zij tracht steeds nieuwe, andere, ongebruikelijke invalshoeken te openbaren. Dit neemt niet weg dat haar beelden een duidelijke mensvisie onthullen. Steeds weer ziet men in haar werk mensfiguren die zich van elkaar losmaken of juist weer elkaar opzoeken. Lichaamstaal die als tolk fungeert voor universele en tijdloze gevoelens en gedachten. De universele mens in als zijn inspirerende hoedanigheden en verschijningsvormen. 

 

Marti-de-Greef.jpg

 

 

Marti de Greef

Marti de Greef woont en werkt in Eindhoven, waar hij in 1951 geboren is. Hij volgde de avondopleiding aan de Academie Industriële Vormgeving, de vrije richting, in Eindhoven. Wat in de meest recente beelden van Marti de Greef opvalt is vooral het diverse materiaalgebruik zoals brons, hout, aluminium, porselein, en lood. Ook experimenteert hij nog steeds met de nieuwe mogelijkheden van de vormentaal. Deze wordt rustiger maar is nog steeds dynamisch. Compacte vormen hebben meestal de voorkeur en moeten zeker in evenwicht zijn, zelfs als het beeld balanceert op bijvoorbeeld één been. De compositorische mogelijkheden van het menselijk lichaam blijven hem buitengewoon boeien, prikkelen en uitdagen.

 

Martine-Bossuyt.jpg

 

 

Martine Bossuyt

Martine Bossuyt maakt sculpturen in terra cotta, brons, polyester. Ze vertolkt in haar beelden en schilderijen de stille kracht van beschouwelijkheid en inkeer, van de trage, bedachtzame bewegingen van de ziel die, voorbij de drukke actualiteit en de dringende orde van de dag, naar binnen kijkt en ziet en zwijgt. Die stilte is evenwel geen blanco stilte, geen vrijblijvend afzien van communicatie. Integendeel, haar beelden vertolken de meest subtiele gemoedsbewegingen, hun verhaal gaat een fijnbesnaarde conversatie aan met de toeschouwer die wordt uitgenodigd om op zijn beurt af te dalen in zijn eigen stilte.

 

Michel-Janssens.jpg

 

 

Michel Janssens

In het atelier van Michel Janssens is alles gericht op koper. Hij bewerkt het koper zodanig dat het koper zijn plooibaarheid verliest. Hij last de onderdelen van het beeld aan elkaar waardoor het koper zijn glans verliest, maar diepere patina krijgt. Zo creëert Janssens zijn archetypische beelden, veelal vrouwen, met een universeel, onherkenbaar gelaat. Uit de spanning tussen materiaal en thema ontstaat dan het sculpturale: de grondstof die van binnen uit met alle kracht werd vormgegeven, is hard en star, maar in hun roerloosheid zijn de beelden soms speels, soms uitdagend of hautain altijd elegant en sierlijk. Toch zijn zij vastgezet in hun beweging, en ontlenen zij hun dynamiek en hun bedrieglijke souplesse aan de consequente drapering van hun haast mythische huid. 

 

Monique-Donkers.jpg

 

 

Monique Donckers

Monique Donckers wil met haar levensgrote beelden verbanden leggen met het leven. Het is geen imitatie van de werkelijkheid. Het gaat over de ruimte tussen mensen en degene die kijkt.

 

Nadine-de-Meester.jpg

 

 

Nadine De Meester

Echtheid is waar het om draait, echtheid is wat haar beroert, de beroering van echtheid is wat haar drijft in haar beeldend werk. Geen enkele emotie is haar vreemd. Emoties beklijven haar als sferen die haar omringen, die zich branden op haar netvlies als een beeld dat eruit moet. Daar waar woorden te kort schieten, komen beelden op, gestuwd door een onbewuste drang. Beelden met betekenis, vol verhaal. Niet de ratio, wel de emotie tekent zich langs de contouren van haar werk. Werk dat zelfs, zij het positieve dan wel negatieve, emoties opwekt. 

 

Paty-Sonville.jpg

 

 

Paty Sonville 

"Vredig samen zeilen, beiden dansend naar de oceaan..." Van vierkant tot organisch. Het voor het evenement bedoelde werk stelt een fragmentatie voor waarbij de verschillende delen, die het geheel vormen, zich na elkaar ontvouwen. In het begin zijn de elementen geometrisch en graniet, maar ze worden organisch en metallisch. Een langzame voortgang vindt plaats onder de blik van de toeschouwer: van een geordende geometrie naar een wilde natuur: de ongetemde geest komt tevoorschijn en dringt zich op.

 

Peter-Bergenhenegouwen.jpg

 

 

Peter Bergenhenegouwen

De rode draad in het werk van Peter Bergenhenegouwen is beweging.Motorisch, mechanisch, mentaal of  perspectivisch. Beweging, of het gebrek eraan. Een ander belangrijk onderdeel is de ambachtelijkheid van het werk. Het maken van sculptuur, de constructies voor de bewegende objecten, de gietmallen om de beelden, maar ook het afwerken en patineren van de bronzen; het gebeurt allemaal in eigen atelier. Van begin tot eind bepaalt de hand van de kunstenaar hoe een werk wordt.

 

Peter-van-de-Vijver.jpg

 

 

Peter Van de Vijver

Maker van abstract geometrische poëzie, in de vorm van een echte fysieke ontmoeting die men kan aanraken, voelen en betasten. Kunst is voor mij een gedeelde ontdekking van alle facetten van onze menselijke omgeving. De toeschouwer laten genieten van de eenvoud die schoonheid kan bieden. Een ontdekking die de ene moet uitbeelden, en de andere wenst te ontvangen.

 

Petra-Verhees.jpg

 

 

Petra Verhees

Petra Verhees is een natuurmens. Natuur en landschappen zijn een blijvende inspiratiebron. De keuze om te werken met  glas is een toevallige; ze noemt zichzelf dan ook geen glaskunstenaar. Ze werkte een poos lang met water als thema en was gegrepen door de weerspiegeling, lichtbreking en transparantie.  Water kun je echter moeilijk vormgeven. Toen ze een stuk gebroken glas bestudeerde zag ze dezelfde lichtbreking, weerspiegeling en transparantie en zelfs dezelfde kleur als welke ze in water zag. Vanaf toen  is ze met (blank )floatglas gaan werken.

 

Roger-De-Haes.jpg

 

 

Roger de Haes

Paarden en mensen zijn meestal het onderwerp van zijn beelden. In zijn beelden zie je soms een impressionistische toets die soms doorgaat naar het expressionisme. De  beelden worden meestal gemaakt in kunsthars (polyester of platicrète).

 

Willy-Peeters.jpg

Willy Peeters

Willy Peeters woont te Leuven (Heverlee), waar zich ook zijn atelier bevindt. Hij werd geboren te Turnhout in 1957 en groeide op in Gierle. Studeerde vanaf 1972 aan het Sint-Lucas instituut te Brussel, eerst de kunsthumaniora en later het Hoger Kunstonderwijs richting beeldhouwen in het atelier van Koenraad Tinel. Sedert 1983 werkt hij als zelfstandig kunstenaar en stelt hij regelmatig zijn werk voor in  individuele tentoonstellingen. Zijn focus ligt op beelden in brons. In opdracht realiseerde Willy Peeters verscheidene grote beelden en beeldengroepen voor de openbare ruimte.